Thoughts

Ben gisteren nog niet in gegaan op dat niet publiceren. Want het was de bedoeling dus dat ik dit niet publiceren zou, omdat alles altijd maar gepubliceerd moet worden. Maar niet vanuit anti-publiceren of rebellie tegen die alles-publicerende conventie, maar puur omdat je het nog even voor jezelf wilt houden.

Misschien wil ik dat wel en eigenlijk denk ik ook dat geen hond (of weinig honden tenminste) dit lezen. Mocht je dit lezen.. nu. (as we speak…) Zou jij -grote onbekende jij- even het woord “macaroni” willen achterlaten in de comments? Dan zie ik hoeveel grote onbekenden jijen het wel lezen en kan ik wellicht alsnog besluiten om het te onpubliceren.
(De eigenlijke reden van publicatie is dat ik daarvoor deze blog ooit ben begonnen, kijk maar naar de titel (mits je op de blog zit waar dit bericht origineel is gepost). Die titel heb ik nooit serieus genomen puur door het feit dat ik zelf serieus genomen wilde worden en dus zelden gewoon schreef wat ik dacht, maar die tijd is voorbij lief dagboek.)

Brengt me bij een ideetje wat vandaag opkwam. Over reflectie en cognitieve formalisatie. (even tussen door, ik ga hier ook maar oefenen om al die gedachtesprongen binnen complexe idee structuren en frames simpel te noteren en uiteen te zetten).
Reflectie en cognitieve formalisatie: mensen in educatie en vooral kunsteducatie zijn waarschijnlijk wel bekend met de theorieën van Parsons. De brillen van Parsons, die kennen ze wel. Heel kort voor de grote onbekende jij die het niet kent en wel al “macaroni” heeft ingevuld: Parsons gaat er in zijn theorie vanuit dat iemand in verschillende stadia leert kijken naar kunst. Vanaf een elementair niveau naar een meer cognitieve en formele manier van kijken, ‘gecontextualiseerd’ zeg maar. Die stadia kun je hier even doornemen.

Ik kreeg ineens een enorme weerstand tegen het idee dat we kunst en de wereld om ons heen “beter” kunnen waarnemen wanneer we kijken en beleven vanuit dat 5e stadium. Dat is namelijk “een eigen mening”. Want dat is wat we willen! Een eigen mening hebben. Over alles. En die het liefst publiceren. Zo veel en vaak mogelijk. En die ook onderbouwen. Met veel en met vaak.

Er bestaat zoiets als transsubstantiatie. In principe enkel gebruikt in het Rooms Katholicisme Het beschrijft een staat waarin mensen helemaal in iets mee gaan, iets helemaal geloven. Zoals de katholiek die de Heilige Hostie en de wijn als het lichaam van Christus ervaart. Niet als een symbool of metafoor voor Christus’ lichaam maar daadwerkelijk en zonder concessie; dit is het Lichaam van Christus, zoon van God eet hiervan opdat gij mij niet zult vergeten.
En dat is iets moois vind ik zelf. En meestal in tegenstrijd met het (huidige) verlichtingsdenken. Vergelijk het met theater. Iemand staat op en roept: “Dat is Hamlet niet, dat is Pierre Bokma die doet alsof hij Hamlet is, en ik kan het bewijzen!” Natuurlijk heeft zo iemand gelijk, maar de afspraak is dat we daarover onze mond houden. Dat we onszelf mee laten voeren in de illusie, en daardoor wordt de illusie de echte werkelijkheid. Ons rationele denken lijkt als mission statement te hebben om alle transsubstantiatie uit onze cultuur te verdrijven, onderuit te halen. Als het niet ‘wetenschappelijk’ onderbouwd is, als het niet kloppend is in onze rationele breinen heeft het weinig autoriteit of waarde. Ik vind dat een grove tekortkoming aan de werkelijkheid. De kunst staat momenteel ook onder druk van dit gebrek aan transsubstantiatie. En tevens de laatste vluchthaven voor dit aspect van het leven.

Terug naar de brillen van Parsons, waarom, meneer Parsons, dienen we cognitief naar kunst te kijken en er daardoor een mening over vormen? Zou het kunstonderwijs zichzelf ook als doel kunnen stellen om juist die mysterieuze aspecten terug te brengen in het beschouwen? Dienen we ons te richten op die meta cognitieve aspecten? Het kunstwerk kunnen plaatsen in een tijd, in een context, in kleur, vorm, inhoud en metacontext te categoriseren ten einde een schoonheidservaring te kunnen ondergaan?
Al deze vragen zijn niet retorisch. Laat dat wel duidelijk zijn. Ik geniet namelijk meer van een van Gogh wanneer ik weet dat hij rond die periode een ruzie met Gauguin heeft gehad. Maar waar ik denk dat het kunstonderwijs een kracht heeft liggen is in de transsubstantiatie.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.

iBook: Buurman wat staat er in uw gang

‘Buurman wat staat er in uw gang?’ is een fotoreeks waarin de voorwerpen van mijn buurman zijn vastgelegd. Drie jaar lang kwam ik zijn spullen tegen in het portiek en plaatste ze op twitter.

Het iBook Buurman wat staat er in uw gang?is te downloaden, Installeer wel eerst de gratis iBooks app op je iPad (of zorg ervoor dat je de laatste versie hebt), anders kun je het bestand na downloaden niet openen.

‘Buurman wat staat er in uw gang?’ is ook als PDF te downloaden.

Urban Fruit Tree


Resultaat van de remix culture workshop 2011.

Easyware 3 -Pixlr

Mijn mond valt open van verbazing. Plixr.com zit al een tijdje in m’n bookmarks maar ik keek er nog nooit naar. Ik open de url http://pixlr.com/editor/ en ik zie een volledige versie van Adobe Photoshop. Qua user interface, qua snelkoppelingen, qua menu indelingen.
Adobe heeft tegenwoordig betaalbare licensies voor het onderwijs en op veel scholen is deze software ook voorhanden. Maar Pixlr als alternatief is een absolute aanvulling op de digitale toolbox van elke docent. Het is een url, een webapplicatie die altijd en overal werkt en toegankelijk is.

Ik heb even naar de mogelijkheden gekeken, en ik ben echt aangenaam verrast. Onderstaande screengrabs geven een kort overzicht.

(more…)

Easyware 2 – Learn to code

Onder de naam easyware schrijf ik de komende tijd een aantal posts die elke keer een online dienst of applicatie belicht die ingezet kan worden in het onderwijs. Allemaal cloud computing, waarvoor geen installatie, aanschaf of andere dingen nodig zijn. Geschikt dus voor in het klaslokaal zonder tussenkomst van de systeembeheerder. De titel ‘easyware’ (overgenomen van Michiel Koelink) geeft aan dat het om makkelijke software gaat. Gratis of voor heel weinig geld, direct door jongeren en docenten te gebruiken, uitdagend om creatief mee om te gaan. ICT in het onderwijs is een ding, er inspirerende en nieuwe mogelijkheden mee ontdekken is nog iets anders. Met de simpele online tools die ik hier post kunnen docenten in elk geval het een en ander proberen. klik op de tag ‘easyware‘ om de hele reeks te zien.

Het idee van media-educatie als inzicht bieden in de werking van media is nog springlevend. Hoewel ik persoonlijk veel meer geloof in onderwijs wat deze media integreert en gebruikt als werkelijk medium (waarvoor het dus bedoeld is) in plaats van als onderwerpt nemen ben ik toch zeker enthousiast over de volgende twee online projecten:

Hackasaurus en de Code Academy.

Waar we jongeren de afgelopen 10 jaar filmpjes hebben laten maken, hebben laten photoshoppen en de advertenties in de krant hebben laten tellen is het nu de hoogste tijd om jongeren te laten kennis maken met de werking van code. Het hele internet is script. En het internet is waar we rondhangen. Tijd dus voor inzicht in de werking daarvan. Hackasaurus en de Code Academy zijn twee projecten die dat op een toegankelijke manier vormgeven.

Hackasaurus is nog in een vroeg stadium met het ontwikkelen van tools die makkelijk en toegankelijk zijn voor jongeren en op bepaalde niveaus werken. De x-ray Goggles geeft alle html tags weer en je de mogelijkheid geeft deze te hacken. Dit is fenomenaal leuk om te doen:
(more…)

Easyware 1 – Easy video-editing

Onder de naam easyware schrijf ik de komende tijd een aantal posts die elke keer een online dienst of applicatie belicht die ingezet kan worden in het onderwijs. Allemaal cloud computing, waarvoor geen installatie, aanschaf of andere dingen nodig zijn. Geschikt dus voor in het klaslokaal zonder tussenkomst van de systeembeheerder. De titel ‘easyware’ (overgenomen van Michiel Koelink) geeft aan dat het om makkelijke software gaat. Gratis of voor heel weinig geld, direct door jongeren en docenten te gebruiken, uitdagend om creatief mee om te gaan. ICT in het onderwijs is een ding, er inspirerende en nieuwe mogelijkheden mee ontdekken is nog iets anders. Met de simpele online tools die ik hier post kunnen docenten in elk geval het een en ander proberen. klik op de tag ‘easyware‘ om de hele reeks te zien.

http://www.youtube.com/editor REMIX FTW

Ik geef regelmatig losse video workshops in het voortgezet onderwijs. Dan kom ik ‘s ochtends 15 minuten voor de lessen beginnen op een voor mij onbekende school aan, krijg ik automatenkoffie en loop ik met een docent door de gangen op weg naar een lokaal. Meestal is het computerlokaal gereserveerd voor dergelijke workshops.
“ja, we dachten dat dat wel handig zou zijn, we weten niet welke programma’s je kunt gebruiken, maar we hebben hier 20 computers.”
Meestal zijn het desktops van zo’n jaar of 5 oud. Met wat geluk wat card-readers erin.
“O, Ik maak geen gebruik van computers”
Dat zeg ik dan.
Altijd.
Omdat dat niet kan.
(more…)

DE TOEKOMST VAN DE KUNSTVAKKEN – de parallel tussen kunst en kunsteducatie

Kazimir Malevitsj, Zwart vierkant, 1913

Kazimir Malevitsj, Zwart vierkant, 1913

Met het onder druk komen te staan van de kunst en cultuur in Nederland én Europa is ook de vraag opgeworpen met welke argumenten en onderbouwing we kunsteducatie legitimeren. In het regeerakkoord van Rutte I staat onder andere dat kunsteducatie een belangrijke rol blijft spelen, voornamelijk vanwege economische belangen en de link naar amateurkunst. Maar is er een mogelijkheid om te kijken naar de meer intrinsieke en minder aantoonbare waardes van kunst en cultuur? Namelijk die van reflectie en inzicht? En welke rol speelt kunsteducatie als onderdeel van het onderwijssysteem?

(more…)

De broekzaktechnologie.

Download het essay als pdf

In het klaslokaal is veel hoogwaardige technologie aanwezig. Zichtbaar en prominent zoals het smartboard, onzichtbaar of zelfs ‘verboden’ zoals smartphones of mp3 spelers. Op individueel niveau wordt er enorm veel gebruik gemaakt van deze laatste vorm van technologie maar de aansluiting bij het bestaande systeem lijkt in de praktijk vaak te ontbreken, getuige de conventionele regel dat het gebruik van een smartphone verboden is in het klaslokaal. (more…)

WWWATISDAT?

Het Nederlands Instituut voor Mediakunst heeft samen met Constant Dullaart een kleine uitgave samengesteld met informatie over het World Wide Web. Dit boekje is specifiek bedoeld voor het voortgezet onderwijs en bevat naast makkelijke en heldere teksten over uiteenlopende onderwerpen een paar opdrachten. Deze opdrachten zijn ook weer allemaal gerelateerd aan online kunstwerken, meestal gebruik maken van user generated content.
Het mooie ervan is dat het een internet laat zien wat veel meer over ons -de mensen- gaat dan over code en computers. De abstractie van de wereld van het internet wordt in het boekje prachtig omzeild door hands-on voorbeelden te geven van kunstenaars die werken met de beeldcultuur van het internet die iedereen kent en anekdotische verhalen.

Het is te bestellen via http://nimk.nl/nl/wwwatisdat
De inhoud is te bekijken op http://www.atisd.at/

Scholen radeloos over mobieltjes, docenten radeloos over ‘de experts’.

In de uitzending van 30 mei op radio 1 mei kwam Liesbeth Hop aan het woord. Woordvoerster van de nationale academie media en maatschappij. Scholen blijken radeloos te zijn over de mobieltjes in de klas. Dit naar aanleiding van een onderzoek wat de Nationale Academie voor Media en Maatschappij onder 120 basis- en middelbare scholen uitvoerde.

Hierin schetst Liesbeth Hop verschillende problemen en angstbeelden die er kleven aan het gebruik van smartphones in de klas. Als docent aan een havo/vwo constateer ik echter geen enkel probleem bij de smartphone maar juist bij de innovatie van het onderwijs. Duidelijk is dat er een verandering gaande is in het onderwijs en de maatschappij als geheel. Technologie heeft alle eeuwen een enorme invloed gehad op de cultuur en dat is nu niet anders. De smartphone als hoogwaardige technologie in ieders broekzak. Het kan zo mooi zijn; connectiviteit; alle kennis onder direct handbereik en een ondersteuning bij talloze doelen (there’s an app for that!). Op individueel niveau wordt er dan ook buitengewoon veel gebruik gemaakt van deze broekzaktechnologie, maar de aansluiting bij het bestaande onderwijssysteem lijkt in de praktijk van vandaag te ontbreken.

(more…)

Good old Mediawijsheid

We hebben het met z’n alle vaak over termen als ‘mediawijsheid’ of ‘medialitericy’. Maar wat betekent dat nu eigenlijk. In 2005 was daar natuurlijk een mooie volzin over geschreven in het advies van de Raad voor Cultuur

“Mediawijsheid duidt op het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch en actief kunnen bewegen in een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemedialiseerde wereld.”
(Raad voor Cultuur, juli 2005).

(more…)

Transmedia

Op 14 april 2011 is het zevende nummer van ’609 – cultuur en media’ verschenen, waarin onder meer aandacht voor de toekomst van de publieke omroepen. Hierin een interessant artikel van Syb Groenenveld waarin hij de nieuwe ontwikkelingen schets betreffende transmedia. Hoe media de scheidingslijn van fictie en realiteit overschrijdt met ARG’s (alternative reality games, gedramatiseerde verhaallijnen in een game-structuur die zich in de realiteit afspelen) en andere vormen van (serious) gaming. Transmediale producties in het kort.

Hoe komen televisie, sociale netwerken, publicaties email en alle denkbare vormen van communicatie en media samen? En wat betekent dat? De grenzen van technologie en ons dagelijkse leven vervloeiden al eerder, realiteit en fictie ook, de volgende stap is dat alle vormen van media samen het verhaal vormen.

Lees het artikel hier

Information By Daniel Donahoo

she closes the lid
and unplugs the device
no bigger than her thumb
from the computer.

(more…)

Don’t broadcast yourself

Hieronder een stukje wat ik gisteren tijdens het college nog graag had besproken, maar teveel off-topic was: over de toekomst van “broadcast yourself” de slogan van YouTube.

(more…)

Identiteit, roots and routes, grand narratives.

Koen Leurs doet onderzoek naar de mocro cultuur op sociale netwerken. http://www.koenleurs.net/

Vanavond kreeg ik tijdens mijn college aan de MA education in arts een korte samenvatting van de context van het onderzoek. Identiteit, roots and routes, grand narratives etc etc.

(more…)

Thoughts

Ben gisteren nog niet in gegaan op dat niet publiceren. Want het was de bedoeling dus dat ik dit niet publiceren zou, omdat alles altijd maar gepubliceerd moet worden. Maar niet vanuit anti-publiceren of rebellie tegen die alles-publicerende conventie, maar puur omdat je het nog even voor jezelf wilt houden.

(more…)

Barbara Bloom @ stedelijk

Barbara Bloom @ stedelijk

JohnLeeGain posted a photo:

Barbara Bloom @ stedelijk

Barbara Bloom @ stedelijk

JohnLeeGain posted a photo:

There’s a divinity that shapes our ends.

There's a divinity that shapes our ends.

JohnLeeGain posted a photo:

Moeder moestuin.

Moeder moestuin.

JohnLeeGain posted a photo:

Koolrabi -blauwe delikatesse-

Koolrabi -blauwe delikatesse-

JohnLeeGain posted a photo:

Capucijners

Capucijners

JohnLeeGain posted a photo: